Департамент корпоративної соціальної відповідальності в рамках проєкту «До людей» продовжує відповідати на запитання залізничників про зміни, які відбуваються у Компанії. Співробітники надсилають їх за допомогою спеціальної форми на порталі сталого розвитку Укрзалізниці http://sustainability.uz.gov.ua/do-liudei/.
Сьогодні на запитання щодо того, як відбувається реалізація програми енергозбереження в Укрзалізниці і чи дозволяє вона зменшувати витрати Товариства, розповів заступник начальника Департаменту енергоменеджменту АТ «Укрзалізниця» Євген Дудка.
– Євгене Івановичу, якими є підсумки втілення програм енергозбереження в галузі цього року?
– Енергозберігаючі заходи за 9 місяців 2020 року дали загалом по Укрзалізниці позитивний ефект на суму 325,3 млн грн. Найбільша економія – на дизельному пальному. Його витрати скорочені на 7,2 тис. т. Маємо хороші показники заощадження електроенергії.
– Наведіть приклади найбільш ефективних заходів.
– Значну економію дала експлуатація нових вантажних тепловозів ТЕ33АС, що поповнили локомотивний парк Укрзалізниці торік. Загалом поліпшення якісних показників експлуатації тягового рухомого складу принесло найбільшу економію. Її вдалося досягти завдяки скасуванню обмежень швидкості, водінню вантажних поїздів з великою вагою та на подовжених плечах. Застосування електричної тяги замість теплотягів також дало результат. Приклад – експлуатація трьох електровозів замість тепловозів ЧМЕ3 на станціях Куп’янськ-Сортувальний, Основа, Полтава-Південна регіональної філії «Південна залізниця».
– В яких ще сферах є позитивні результати?
– Передусім це економія в опалювальний період завдяки ефективнішому обладнанню. Наприклад, заміна газових котлів на сучасні з кращим коефіцієнтом корисної дії по філії «Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд», встановлення електрокотлів у будинку відпочинку локомотивних бригад депо Львів. Інший напрям – удосконалення технологій на виробництві. Зокрема, завдяки додаванню добавок для пришвидшення виготовлення бетону вдалося скоротити витрати пари на заводі залізобетонних конструкцій. Досить ефективним є переобладнання автомобілів на роботу на зрідженому газі.
– Популярними є технології використання відновлюваних джерел енергії. Наскільки широко вони застосовуються на залізниці?
– В поточному році завдяки альтернативним джерелам енергії на підприємствах Укрзалізниці зекономлено понад чверть мільйона гривень. Ці технології привабливі не лише зменшенням витрат на придбання енергоресурсів, а й тим, що дозволяють підвищити рівень безпеки праці та культури виробництва, покращити стан здоров’я людей. Вони також зменшують обсяги шкідливих викидів у довкілля.
– Яке подібне обладнання застосовується і де саме?
– У 19-ти виробничих підрозділах АТ «Укрзалізниця» в системах гарячого водопостачання встановлені сонячні колектори. Вони дозволяють на тривалий час (з травня до вересня) вивести з експлуатації газові котельні та електричні бойлери. Геліосистеми довели свою ефективність, зокрема, у таких підрозділах регіональної філії «Одеська залізниця»: моторвагонне депо Одеса-Застава, оборотне депо Арциз, Херсонська механізована дистанція вантажно-розвантажувальних робіт. Прикладом успішного використання сонячних водонагрівачів є комплекс із 50 колекторів, який працює у філії «Українська залізнична швидкісна компанія». Крім того, в системах опалення, гарячого водопостачання та технологічних процесах задіяні 13 теплових насосів. Вони перетворюють енергію з низьким потенціалом (природних водойм, ґрунту, повітря) в теплову енергію, придатну для практичного використання. Таке обладнання експлуатується в підрозділах філії «Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд» на станціях Основа, Залютине, Мостиська-2. У моторвагонному депо Полтава теплові насоси забезпечують опалення і гаряче водопостачання будівлі пункту технічного обслуговування і цеху експлуатації. Це скорочує витрати газу.
– Які головні параметри енергоефективності Укрзалізниці і чи поліпшилися вони останнім часом?
– Основним показником оцінки енергетичної ефективності залізничної галузі є енергоємність. Це відношення обсягу всіх спожитих паливно-енергетичних ресурсів до виконаної перевізної роботи у приведених мільйонах тонно-кілометрів (т-км). За останні три роки енергоємність АТ «Укрзалізниця» має позитивну динаміку. Якщо у 2018-му на млн т-км витрачали 8,58 т умовного палива, то торік – 8,2. За підсумками дев’яти місяців поточного року питомі витрати у теплотязі знижені до відповідного рівня 2019-го на 1,6%. В електротязі споживання скорочене на 4,7%.
– Розкажіть про план заходів на наступний рік.
– Наразі в АТ «Укрзалізниця» напрацьовано проєкт «Програми енерго-, ресурсозбереження на 2021 рік». До нього увійшли заходи загальною вартістю близько 200 млн грн. Передбачається, що вони дозволять досягти річної економії енергоресурсів на суму 250 млн грн. Заплановано заощадити понад 10 тис. т дизпалива, 21,7 млн кВт·год електроенергії, 2 млн кубометрів природного газу. Загальний термін окупності запропонованих заходів – вісім місяців. Нині проєкт програми готується на розгляд правління Товариства.
– Можете розповісти, що саме планується зробити?
– Один із заходів – модернізація 95-ти тепловозів системою підігріву охолоджуючої рідини дизеля «Webasto». Разом із впровадженням системи конденсаторного пуску «КСП» на 75 тепловозах це дозволить за рік зекономити понад тисячу тонн дизпалива. Серед інших пропозицій – застосування частотного регулювання обертання мотор-вентиляторів охолодження тягових двигунів на трьох локомотивах ВЛ-80; впровадження систем рекуперативного гальмування «БАРС» на 21 електровозі. Найбільшу економію електроенергії – 1,2 млн кВт·год – може принести відновлення та встановлення на 80 електропоїздах згладжуючих реакторів типу СР-800.
Економія паливно-енергетичних ресурсів АТ «Укрзалізниця» за 9 місяців 2020 року:
- Дизпаливо – 7 289 т
- Електроенергія – 59,3 млн кВт·год;
- Природний газ – 754 тис. м3
- Бензин – 84,4 т
- Вугілля – 182 т
- Мазут – 47 т
- Теплова енергія – 1 510 Гкал
ТОП-10 найбільш ефективних заходів
- Експлуатація тепловозів ТЕ33АС;
- Поліпшення якісних показників використання тягового рухомого складу;
- Скасування тривалих енергоємних обмежень швидкості руху;
- Водіння вантажних поїздів на подовжених плечах обслуговування на ділянках Волноваха – Комиш-Зоря – Пологи – Запоріжжя;
- Формування та водіння поїздів з 70 порожніх вагонів за маршрутом Куп’янськ – Валуйки;
- Використання тепловозів 2ТЕ116 замість 2М62 на ділянці Ковель – Ізов;
- Організація роботи трьох електровозів замість тепловозів ЧМЕ3 на станціях Куп’янськ-Сортувальний, Основа, Полтава-Південна;
- Водіння вантажних поїздів вагою 7000 т на ділянці Куп’янськ – Основа – Полтава – Кременчук;
- Впровадження економічних світильників та ламп;
- Встановлення приладів обліку на об’єктах, що споживають тепло від сторонніх організацій.
Довідково:
В АТ «Укрзалізниця» щорічно розробляються та впроваджуються «Програми енерго-, ресурсозбереження на залізничному транспорті України». Ключовими їх напрямами, які впливають на рівень енергоємності, є поетапне технічне переоснащення виробництва, впровадження енергоощадної техніки та технологій, системна реалізація організаційно-технічних заходів. Програми складаються із розділів: «Дизельне паливо», «Електроенергія», «Котельно-пічне паливо», «Бензин». По кожному із заходів призначають конкретних виконавців та відповідальних за впровадження. Загальне керівництво, ведення звітності та контроль за виконанням програм покладено на Департамент енергоменеджменту.
Поставити своє запитання до керівників Компанії про реформи або антикризові заходи ви можете за допомогою електронної форми «До людей» на порталі сталого розвитку УЗ: http://sustainability.uz.gov.ua/do-liudei/.
Медіацентр «Магістраль» на замовлення Департаменту корпоративної соціальної відповідальності