Новини, Новини КСВ Як подати раціоналізаторську пропозицію для покращення роботи Укрзалізниці?

Як подати раціоналізаторську пропозицію для покращення роботи Укрзалізниці?

Розробка раціональних пропозицій та нових технічних рішень є традиційною для структурних підрозділів Укрзалізниці. Тут вигода подвійна: працівникам — реалізація власного потенціалу, Компанії — розвиток та економія. Як це працює в Товаристві, чи може співробітник розраховувати на винагороду і до кого звертатися зі своїми ідеями?

Раціоналізатори Укрзалізниці

Раціоналізаторська пропозиція — це визнана юридичною особою пропозиція, яка містить технологічне (технічне) або організаційне рішення в будь-якій сфері її діяльності. Усі вдосконалення наявних приладів або систем, так само як і винаходи технічних рішень, законодавством позиціонуються як інтелектуальна власність. Регулюється ця сфера Цивільним кодексом України. Документація Укрзалізниці цей кодекс дублює.

На залізниці технічну творчість найчастіше проявляють працівники служб локомотивного і вагонного господарства, а також колії, сигналізації та зв’язку, приміських пасажирських перевезень. До прикладу, за вісім місяців 2020 року у виробничих структурних підрозділах регіональної філії «Львівська залізниця» впроваджено 16 рацпропозицій. З них 14 – у службі сигналізації і зв’язку та 2 – у службі приміських пасажирських перевезень. Авторами пропозицій стали 18 осіб. Найбільш активними підрозділами регіональної філії «Південна залізниця» стали локомотивні депо Основа, Лозова, Куп’янськ, Харків-Сортувальний, вагонне депо Харків-Сортувальний і ремонтне вагонне депо Куп’янськ. За останні півтора року на «Південній залізниці» в раціоналізаторській діяльності задіяно близько 150 працівників. Вони розробили та впровадили у виробництво 141 пропозицію. Інтелектуальна діяльність працівників принесла Товариству 2,8 млн грн економічного ефекту.

На «Донецькій залізниці» лише за три місяці  у структурних підрозділах втілено п’ять рацпропозицій.

Як впровадити свою ініціативу

Долучитися до когорти винахідників може кожен залізничник, який має пропозиції з поліпшення тих чи інших механізмів чи пристроїв. Для цього потрібно сформувати свою ідею, можна в усній формі, та донести її своєму керівнику. Якщо він проігнорував пропозицію, потрібно піти до головного інженера підприємства, філії, регіональної філії, аби отримати висновок фахівця. Якщо ідея схвалена, на підрозділ, де працює винахідник, відповідно до певної процедури буде видане свідоцтво. Діятиме воно в межах підприємства.

Наразі основними нормативними документами у сфері інтелектуальної власності на залізничному транспорті України є «Положення про патентно-ліцензійну, винахідницьку та раціоналізаторську діяльність на залізничному транспорті України» і «Примірний порядок визначення розміру та виплати винагороди авторам об’єктів інтелектуальної власності на залізничному транспорті України», у якому наведені зразки договорів для винахідників. Через зміну структури Компанії нормативно-правова база, яка регламентує раціоналізаторську діяльність працівників Укрзалізниці, наразі переглядається. Як повідомили в Департаменті розвитку і технічної політики, зараз триває робота з актуалізації «Положення про патентно-ліцензійну, винахідницьку та раціоналізаторську діяльність в АТ «Укрзалізниця».

Але це не означає, що новаторські ініціативи працівників відхиляються. Існує можливість укласти спеціальну угоду, запатентувати свій винахід і отримати за власну ідею матеріальну винагороду. Головне – прагнути цього! Конкретний алгоритм дій працівника, який став автором об’єкта права інтелектуальної власності, визначений в офіційних паперах структурних підрозділів.

Скільки ж отримає винахідник-залізничник за свою ідею? Винагороду виплачують відповідно до умов підписаного договору. Головні критерії для встановлення її розміру — рівень творчого внеску працівника, економічна цінність та інша вигода, яка може бути отримана підприємством від реалізації об’єкта.

Щоб дізнатися більше про порядок розгляду раціоналізаторських пропозицій та новаторських ініціатив, звертайтесь до Технічної служби (НТО) регіональної філії, технічного відділу філії або до головного інженера, який веде цю роботу.

Департамент корпоративної соціальної відповідальності

Comments are closed.