Про головне Маневровий тепловоз ЧМЕ2 на Виставці історичного рухомого складу станції Київ-Пасажирський

Маневровий тепловоз ЧМЕ2 на Виставці історичного рухомого складу станції Київ-Пасажирський

У 1957 році чехословацькі заводи «ČKD – Českomoravská Kolben-Daněk» розпочали випускати маневрові тепловози з електричною передачею, які отримали на залізницях Чехословаччини позначення серії Т 435.0. У 1958 році СРСР придбав два перших дослідних тепловози даного типу. На придбаних зразках було встановлено автозчеплення, збільшено максимальну швидкість з 60 до 70 км/год. Тепловози отримали позначення ЧМЕ2 № 001 і 002 (чехословацькі маневрові з електричною передачею, 2-й тип).

У 1959 році в СРСР пройшли випробування, в ході яких були внесені пропозиції щодо поліпшення конструкції: підвищення економічності дизеля, забезпечення тривалої роботи тепловоза з повною потужністю дизеля при швидкості нижче 10 км/год та підвищення зчіпної ваги до 72 тонн. У 1959 – 1960 роках на дороги Радянського Союзу надходили тепловози ЧМЕ2, у яких зчіпна вага була доведена до 64 тонн (конструктивна вага 60 тонн) і відповідно підвищена сила тяги, обмежена зчепленням. Починаючи з тепловоза ЧМЕ2-063 до конструкції локомотива було внесено ряд змін: збільшено габарити тепловоза, посилено раму, незначно змінено компонування з метою полегшення обслуговування локомотива, доопрацьовано систему охолодження, збільшено обсяг паливних баків.

Суцільнозварна рама тепловоза спиралась центральними шкворнями на два двовісних візки. У середній частині тепловоза були розміщені дизель-генератор, двомашинний агрегат, вентилятор охолодження тягових електродвигунів заднього візка, водомасляний теплообмінник і допоміжні пристрої. Дизель-генератор тепловоза складався з чотирьохтактного однорядного шестициліндрового дизеля 6S310DR потужністю 750 к. с. і восьмиполюсного тягового генератора постійного струму типу TD-868 потужністю 470 кВт, жорстко з’єднаного з дизелем. Двомашинний агрегат був змонтований на тяговому генераторі, якір якого приводився в обертання клиноремінною передачею від валу тягового генератора. Обертання від останнього через клиновидні ремені передавалось також валу вентилятора охолодження тягових електродвигунів заднього візка. У передній частині тепловоза були розташовані повітряноводяний холодильник з вентилятором, вентилятор охолодження тягових електродвигунів переднього візка і компресор. Вентилятор охолодження тягових електродвигунів переднього візка та холодильника і компресор приводились від переднього кінця колінчастого валу дизеля. На тепловозі було застосовано тягові електродвигуни ТЕ-004 потужністю 103 кВт.

Тепловози ЧМЕ2 будувалися до 1965 року включно, всього ж було побудовано 522 секції. Основна частина тепловозів у СРСР була виключена з інвентарного парку впродовж 1986–1988 років. Однак декілька локомотивів експлуатуються підприємствами до нашого часу. Зокрема, відвідувачі Виставки історичного рухомого складу на станції Київ-Пасажирський можуть спостерігати тепловоз ЧМЕ2-210 1962 року побудови, який  використовується для маневрової роботи на Київському електровагоноремонтному заводі.

В експозиції Виставки історичного рухомого складу на станції Київ-Пасажирський представлений тепловоз ЧМЕ2-333 побудови 1964 року, який протягом тривалого часу працював на Львівській залізниці. Однак уважні відвідувачі можуть помітити, що на локомотиві встановлена табличка від тепловоза ЧМЕ2-407 побудови 1964 року, а клеймо на передньому брусі доводить, що сам локомотив був замінений тепловозом ЧМЕ2-467 побудови 1965 року. Попри це, представлений експонат є унікальним зразком залізничної техніки вітчизняних залізниць, а самі гості Виставки мають унікальний шанс побачити тепловози ЧМЕ2 як в якості музейного об’єкта, так і безпосередньо в роботі.

Нагадуємо, що потрапити на Виставку рухомого складу історичних локомотивів і вагонів можна з конкорсу – переходу між Центральним і Південним вокзалами станції Київ-Пасажирський. Спуск до виставки – на 14 колії. Час роботи з 8 до 20 години. Обідня перерва з 12 до 13. 

Comments are closed.