
В. о. члена правління Іван Синяков: «Шановні колеги, Департамент корпоративної соціальної відповідальності започаткував проєкт «До людей», щоб спілкування між співробітниками та керівництвом Укрзалізниці відбувалося більш відкрито і системно. Поставити запитання щодо реформ у Компанії ви можете за допомогою електронної форми за посиланням: http://sustainability.uz.gov.ua/do-liudei/. Матеріали з відповідями від мене та інших керівників Укрзалізниці можна буде прочитати на інформаційних дошках (дошки оголошень) у всіх підрозділах Укрзалізниці, отримавши розсилку на Lotus Notes, на інформаційному порталі зі сталого розвитку Товариства (sustainability.uz.gov.ua) та в газеті «Магістраль». Таким чином ми прагнемо підвищити знання, довіру та внутрішню кооперацію між співробітниками для сталого розвитку Компанії та впевненості людей у майбутньому».
Сьогодні відповідаю на наступне ваше запитання:
Чому Укрзалізниця хоче відмовитися від прямого фінансування залізничних лікарень та передати їх у концесію?
Укрзалізниця – один з найбільших роботодавців Україні. У радянські часи під потреби залізниці створювалася величезна інфраструктура, яка обслуговувала співробітників залізничних підприємств. Будівництво лікарень, санаторіїв, будинків відпочинку було виправдане, оскільки якісних закладів охорони здоров’я та відпочинку, які могли надавати послуги сотням тисяч залізничників, в країні на той час не було. Тож будівництво та утримання об’єктів соціальної інфраструктури брали на себе залізничні підприємства. Працівники відповідно отримували пріоритетне право обслуговування (професійні медичні огляди, оформлення лікарняних та інші медичні послуги), від цього залежало своєчасне забезпечення виробництв співробітниками. Сьогодні ж в українців є вибір: обслуговуватися у державних, комунальних чи приватних лікарнях – на власний вибір залежно від якості та вартості послуг.
У 2019 році Укрзалізниця спрямувала на утримання власних медичних закладів та медичне забезпечення працівників понад 1 млрд грн. Проаналізувавши, куди йдуть величезні кошти та чи отримують співробітники Компанії медичні блага, які ми фінансуємо, було виявлено, що у 2019 році тільки 38 % залізничників і 40 % пенсіонерів-залізничників користувалися послугами залізничних лікарень. Решта наших працівників і пенсіонерів обрали для лікування інші медичні заклади. Водночас більше ніж половина пацієнтів залізничних лікарень, які ми утримуємо, виявилися громадянами, які не є ані нашими співробітниками, ані пенсіонерами-залізничниками.
Виникає логічне питання: навіщо ми виділяємо кошти на пряме фінансування восьми залізничних лікарень, якщо ними користується менше половини працівників Компанії?
І це відбувається в умовах, коли нам не вистачає ресурсів на підвищення заробітної плати співробітникам та здійснення соціальних виплат.
Аналіз рівня відвідуваності наших лікарень пацієнтами показав, що медичні заклади Укрзалізниці затребувані, але передусім не нашими співробітниками, а іншими громадянами, які не мають відношення до УЗ і за яких, відповідно, Товариство не повинно платити. Залізничні лікарні мають унікальну професійну експертизу та відданих співробітників. Ми зобов’язані їх зберегти! І розуміємо, як це краще робити.
Наразі уряд продовжує впровадження медичної реформи, яка передбачає, що держава буде фінансувати медичні заклади будь-якої форми власності через компенсацію гарантованих пакетів послуг. Тобто Національна служба здоров’я України сплачуватиме за лікування кожного пацієнта безпосередньо лікарням (зокрема тим, які зараз належать Укрзалізниці) з державного бюджету. Ці нарахування за фактично надані послуги і стануть додатковим джерелом надходжень медзакладів. А передача залізничних лікарень у концесію допоможе долучити до їх управління бізнес-фахівців, які забезпечать постійний потік клієнтів, а відповідно, і дохід. Лікарні будуть зацікавлені утримувати найкращих лікарів та надавати найякісніші послуги, щоб до них зверталась максимальна кількість пацієнтів. Реформа також надає можливість лікарням самостійно вирішувати, на скільки підняти зарплати медикам, яке обладнання закупити чи як покращити умови для пацієнтів.
Де ж лікуватимуться співробітники УЗ після передачі залізничних лікарень у концесію?
Там, де забажають! Адже нині як працівники, так і пенсіонери-залізничники перебувають не в рівних умовах. Так, деяким нашим співробітникам, щоб дістатися залізничної лікарні, доводиться їхати по 200-300 км від дому, їх рідні не можуть їх там провідати.
Укрзалізниця ж планує оплачувати вартість пакетів добровільного медичного страхування для своїх працівників, а також для пенсіонерів-залізничників. Після впровадження такої системи застраховані особи зможуть на власний розсуд обирати будь-які (навіть приватні) медичні заклади за місцем проживання або в інших регіонах. Внаслідок такої реформи виграють всі: Компанія зекономить майже пів мільярда гривень на рік, а люди будуть забезпечені оплаченим доступом до високоякісних медичних послуг у всіх куточках України. Тому це ще і встановлення соціальної справедливості.
Чи впливає зараз Укрзалізниця на зарплати лікарям залізничних лікарень?
Ні. Товариство не встановлювало і не встановлює тарифні ставки для лікарів у закладах охорони здоров’я, що належать Компанії. Рівень оплати праці співробітникам медичних закладів неприватної форми власності визначається Постановою КМУ від 30.08.2002 №1298 та згідно з наказом Міністерства соціальної політики і Міністерства охорони здоров’я України від 5.10.2005 №308/519. Тобто Компанія не може вплинути на підвищення рівня оплати праці для співробітників медзакладів. Винагорода лікарів залежить виключно від якості надання послуг та кількості клієнтів. Відповідно концесія – це шанс для розвитку залізничних лікарень та можливість для підвищення рівня оплати праці медичним фахівцям через забезпечення стабільного притоку клієнтів.
Проєкт «До людей» ініційований Департаментом корпоративної соціальної відповідальності. Поставити своє запитання ви можете за допомогою електронної форми за посиланням: http://sustainability.uz.gov.ua/do-liudei/.