
Шановні колеги,
Три місяці тому, коли я приєднався до команди Укрзалізниці, першим моїм завданням було зрозуміти, чим живе колектив, які настрої панують серед людей, як це впливає на спроможність Компанії подолати наслідки коронакризи й впровадити системні реформи.
Мої колеги з HR-вертикалі як в апараті управління, так і у регіональних філіях та філіях Товариства допомогли мені скласти чітку картину. Треба визнати, що настрої співробітників Укрзалізниці та їх поведінка бувають дуже різними. Очевидно, що люди мають замало інформації про те, які зміни відбуваються в компанії та як вони впливають на кожного співробітника. Цю тенденцію я бачу і завдяки численним електронним листам, дзвінкам та повідомленням від залізничників, які регулярно отримую.
Реформи мають розпочинатися з діалогу. Ми всі, колектив УЗ, повинні розуміти умови, у яких опинилися, а також логіку управлінських рішень, які впроваджуються в Компанії. Цим зверненням я хочу започаткувати традицію відкритого спілкування зі співробітниками про зміни та реформи, які відбуваються в Товаристві. Адже бути на одній хвилі з колективом – це соціальна відповідальність будь-якої організації, керівника, і необхідна умова для того, щоб Укрзалізниця розвивалася, а співробітники пишалися своїм роботодавцем.
Цей проєкт ми назвали «До людей». У ньому я та інші керівники Укрзалізниці щотижня відповідатимемо на ваші запитання. Найближчим часом ми оголосимо, яким чином ви зможете надсилати запитання щодо реформ у Компанії. Наші відповіді можна буде прочитати на інформаційних дошках (дошки оголошень) у всіх підрозділах Укрзалізниці, у Lotus-розсилці, на інформаційному порталі зі сталого розвитку Товариства (sustainability.uz.gov.ua) та в газеті «Магістраль».
Сьогодні я відповім на одне з ваших найчастіших запитань:
Коли Укрзалізниця зможе підвищити зарплати співробітникам?
Ніхто не очікував, що у 2020 році Компанію паралізує коронакриза, що виробники суттєво скоротять замовлення на вантажоперевезення, а пасажирське сполучення буде зупинене рішенням Уряду. Наші плани щодо підвищення зарплат навесні 2020 року нівелювалися карантином та його економічними наслідками. Ми перестали заробляти, але продовжили витрачати гроші на зарплати співробітникам та здійснювали постійні витрати на утримання рухомого складу та інфраструктури. Ми зберегли колектив та забезпечили людей доходом, у той час як інші роботодавці проводили масові скорочення та залишали працівників без засобів до існування. Бюджет, який Укрзалізниця планувала спрямувати на підвищення зарплат навесні 2020 року, зрештою, витратили на підтримку колективу у період простою та виплату зарплат усім співробітникам. Крім цього, ми вимушено спустошили й інші резерви – аби виплатити державі земельний податок, сума якого для Товариства зросла в рази. Таким чином Укрзалізниця, навіть втративши можливість заробляти, продовжила виконувати зобов’язання перед колективом та Урядом.
У липні Товариство почало поступово відновлювати діяльність. Проте внаслідок розриву між заробітками Компанії та її витратами за результатами першого півріччя у нашому бюджеті утворилася діра у 8 млрд гривень. Щоб врятувати Товариство від дефолту, ми розробили Антикризовий план. Це почергові дії, що поступово приводять наші витрати у відповідність обсягам одержуваних доходів. Антикризовий план передбачає впровадження заходів з економії енергоресурсів, переведення частини колективу на режим неповного робочого тижня, звільнення УЗ від податку на землю, надання державою фінансової допомоги та багато інших активностей.
На жаль, земельний податок для Укрзалізниці не скасований досі. Ми чи не єдина залізниця у світі, яка зобов’язана сплачувати податок на землю. Ми також не отримали від Уряду жодної фінансової допомоги для боротьби з кризою, спричиненою пандемією COVID-19, у той час як уряди країн ЄС спрямовують мільярди євро на допомогу своїм залізницям. Якби українська залізниця отримала державну підтримку, нам не довелося б скорочувати робочий тиждень, ми могли б не відтерміновувати соціальні виплати для людей.
Поки що ми вимушені долати всі фінансові виклики самотужки. Впевнено можу констатувати, що завдяки долученню колективу Товариства до заходів з економії ресурсів ми вже виходимо з кризового піке. Віднайдені гроші для того, аби скасувати відтермінування соціальних виплат на оздоровлення, при народженні дитини, одруженні та на поховання. Якщо ми продовжимо виконувати всі заходи Антикризового плану, а держава надасть Укрзалізниці фінансову підтримку – я впевнений, що у найближчі місяці зможемо повністю скасувати «чотириденку», забудемо про необхідність відтермінування всіх соціальних виплат та знайдемо ресурси для підвищення заробітних плат працівників.
Наразі в компанії обговорюється можливість підняття зарплат усім співробітникам у грудні 2020 року. Але це стане можливим, якщо ми всі разом – керівництво, профспілки, робітники –захищатимемо позицію перед органами державної влади щодо необхідності скасувати для залізничних підприємств податок на землю, уніфікувати тарифи на перевезення вантажів та перевезення порожніх вагонів і звільнити Товариство від сплати дивідендів за 2018-2019 роки. За умови прийняття цих рішень компанія отримає ресурс та зможе спрямувати його на здійснення намірів щодо підвищення зарплат. Закликаю представників всіх профспілок разом з компанією працювати на виконання цієї задачі!
Якщо говорити про довгострокову перспективу щодо скорочення розриву у заробітних платах між адміністративним персоналом та робітниками, то вже зараз ми працюємо над впровадженням системи справедливої оплати праці. Завдяки їй кожен працівник розумітиме рівень свого внеску до успіху Компанії, а на підставі цього внеску формуватиметься справедливий рівень винагороди. Особливо виграють від запровадження цієї системи працівники робітничих професій, адже зараз вони найбільш недооцінені. Про особливості системи справедливої оплати праці ми розповідатимемо співробітникам окремо та пояснюватимемо кожен крок щодо її втілення.
Проєкт «До людей» ініційований та реалізується Департаментом корпоративної соціальної відповідальності. Поставити своє запитання ви можете за допомогою електронної форми за посиланням http://sustainability.uz.gov.ua/do-liudei/ або скориставшись QR-кодом:
